Sensata Technologies

Sensata Technologies

Hoogwaardige producent van sensoren is echt overdonderd door de fantastische resultaten 

Facilitairmeldpunt.nl heeft voor Sensata Technologies Holland B.V. een onderzoek uitgevoerd naar de huidige situatie van het onderhoudsmanagement. Met dit onderzoek is de huidige situatie binnen Sensata  vastgesteld en zijn de huidige processen en de omvang in kaart gebracht. Op basis van dit onderzoek heeft facilitairmeldpunt.nl aanbevelingen gedaan met betrekking tot optimalisatie van processen en nieuw beleid van Sensata, gericht op de technische dienst. Deze dienst was gedeeltelijk geoutsourced.  De geoutsourcete diensten betroffen huismeester activiteiten, 24/7 storingsdienst, gebouwbeheer, ondersteuning aan facilitaire zaken en preventief en correctief onderhoud. 

Voortschrijdend inzicht van te lang voortdurende gewoonten

Sensata Technologies is sinds 2006 officieel de nieuwe naam van Texas Instruments Sensors & Controls. Sensata heeft meer dan 90 jaar ervaring op het gebied van sensoren en regelcomponenten met productielocaties in Japan, China, Dominicaanse republiek, Korea, Maleisië, Mexico en verkoopkantoren over de hele wereld. Sensata Technologies Holland B.V. fungeert als business center voor de Europese markt. Hier worden de allernieuwste producten ontwikkeld en in productie gebracht. Bij Sensata Technologies werken wereldwijd ca. 10.000 mensen. 

Gemiddeld vervaardigt Sensata 20.000 verschillende producten en verscheept zij 1 miljard eenheden per jaar onder de vertrouwde merknamen KlixonTM, Airpax® en Dimensions®. In de wereld van 'Sensors & Controls' is Sensata Technologies marktleider. Zonder het te merken, hebben consumenten dagelijks met Sensata producten te maken. Deze apparaten verbeteren elke dag de veiligheid, efficiëntie en comfort voor miljoenen mensen en worden gebruikt in de automobielsector, huishoudelijke apparaten, vliegtuigen, industrie, militaire toepassingen, auto's, verwarming, telecommunicatie, airconditioning, datacommunicatie,  vrijetijdsvoertuigen en maritieme toepassingen.

Al jaren werd door Sensata gebruik gemaakt van een externe partij die verschillende facilitaire en technische taken waarneemt voor Sensata. Er was dus sprake van outsourcing van ondersteunende activiteiten. De externe partij was de verzelfstandigde eigen technische dienst die al 10 jaar daarvoor was overgedragen aan een marktpartij. Hiervoor was tussen beide partijen een SLA opgesteld. De SLA voorzag in de dienstverlening van allerlei facilitaire managementdiensten. Hieronder viel het management van uiteenlopende dienstverlening, waaronder het technische onderhoud van het bedrijfspand, maar ook zaken als gebouwbeheer en technische ondersteuning aan het primaire proces. Dit betrof dus de operationele facilitaire management activiteiten, de helpdesk en de inkoop van materialen. De opdrachtnemer ondersteunde tevens met aanvullende managementtaken en technische expertise waar dit door Sensata gewenst was. Feitelijk was er dus sprake van verschillende op zich staande diensten die samengevoegd waren in één SLA. 

Sensata wenste optimalisatie van lopende contractuele verplichtingen van het technische onderhoud met betrekking tot de aard van de verplichtingen, de kostenstructuur, sturingsmechanismen, wijze van exploiteren en het beheer. Hiervoor diende de SLA ontkoppeld te worden, waardoor scheiding gemaakt kon worden tussen technisch onderhoud en huismeesterdiensten.

Nieuwe contracten met externe dienstverleners

Het was de wens van de afdeling facility management om de huismeesteractiviteiten te structureren en te optimaliseren. Hierbij hoorden dus ook de ontwikkeling en inzet van een servicedesk. Er waren pragmatische bezwaren om de facilitaire afdeling te belasten met de extra facilitaire taken. Het was voor Sensata helder: one-stop-shopping. Daarnaast diende het onderhoud aan de gebouweigen installaties professioneel vorm te krijgen en aan een marktpartij op basis van de facilitairmeldpunt.nl -visie te worden geoutsourced. 
In onze rapportage gingen we op alle onderdelen van technisch onderhoud specifiek in op de definitie ervan en de voordelen die Sensata kon behalen bij goede organisatie en inbedding ervan in administratieve processen. Wij zorgden voor een traject waarbij Sensata zich aan zijn zorgplicht bleef voldoen en het contractuele onderhoud, het meerjaren groot- en vervangingsonderhoud en het incidentele onderhoud werden georganiseerd. 

De bevindingen en wensen van Sensata hadden we vertaald in een onderhoudscontract, dat de verantwoordelijkheden en de diverse vormen van onderhoud en beheer voor Sensata Technologies regelt. Sensata kon zich na implementatie beperken tot het uitoefenen van uitsluitend beleidsmatige zaken, terwijl de onderhoudsaannemers de uitvoering van het onderhoud, facilitaire zaken en huismeesterdiensten regelen.

Gerelateerde projecten

Share by: